Radweg R1 - Dag 15

1 augustus 2022 - Berlijn, Duitsland

Vannacht heeft het wat geregend, ik werd er wakker van. Rond half zes ga ik de tent maar uit want dan kan Richard nog even rustig slapen. We hebben geen haast vandaag. Berlijn gaan we hoe dan ook halen want we hebben al een hotel geboekt 🤣

Om 8.00 uur kunnen we de broodjes halen bij de receptie van de camping. Een specht zit in een boom tegen de stam te tikken, het is een mooi gezicht.  De wespen zijn ook al weer vroeg wakker.

We eten twee verse warme broodjes met Nutella en pindakaas. Die potten nemen we niet meer mee terug naar huis. Ik fris me even op, douchen doen we in het hotel wel. Richard heeft zich voor het eten al gewassen en geschoren 🪒

We voelen wat spetters, dus we pakken de tent snel in nu ie nog droog is. En dat bleek een goede zet. Tot 09.45 blijft het regenen. De laatste dag in de regen fietsen zien we niet zo zitten, dus we staan bij de afwastafel op de camping onder een afdakje te wachten tot de regen stopt. ☔️ We maken een praatje met det Nederlandse stel wat ook op de camping staat. Ondertussen zetten we maar een bakkie koffie. ☕️

Zij fietsen ook de R1 en komen vandaag ook aan in Berlijn. Als het nog een beetje miezerig is, vertrekken zij toch al. Wij wachten tot het echt droog is. We leveren de douchekaart in en betalen de overnachting. There we go! De laatste etappe.. zouden we het dan echt halen?

Richard stapt op de fiets en is weg. Zoals de meeste ochtenden hobbel ik er achteraan en moet flink trappen om hem bij te houden. 🤪

Het eerste stuk gaat lekker, hoewel er toch nog wat klimmetjes in de route zitten. Na een km of 15 komen we aan in Potsdam, daar komen we het Nederlandse stel weer tegen en even later stoppen we voor een broodje en een bak koffie.

Weer op de route fietsen we langs meren, over campings en door het bos. Soms is het fietspad niet zo fijn en fietsen we op de weg.

Er zitten ook nog flink (lees 5) wat lange klimmen in de route. Dat willen we niet meer🤣

Het gaat eigenlijk hartstikke lekker, de knie is oké, we voelen ons goed en sterk. 💪🏽

Uiteraard stoppen we, net als elke dag, regelmatig. De fietspaden worden ook drukker, er zijn redelijk wat fietsers aan de gang.

Maar dan, alle bochten, klimmetjes en gekkigheid is gedaan. Nu in 1 streep door naar de Brandenburger Tor!

Daar rijden we rond half 3 hand in hand onderdoor, we fucking did it!! Bam! In da pocket.

Twee meiden uit Nederland vragen we om een foto te maken. 📷

Zo, ons doel is bereikt! Nu zo gauw mogelijk zorgen dat we thuiskomen 😀

Ik FaceTime even met mijn ouders en mijn moeder zit ook op de fiets (hometrainer) om tegelijkertijd met ons aan te komen 😆

We checken ons in bij het hotel, nemen een douche en gaan op weg naar de Bahnhof.

Onderweg kopen we nog een broodje want we hebben trek. Bij het station aangekomen staat er een enorme rij bij het Reizecentrum… ohjee, als het maar lukt om binnen afzienbare tijd thuis te komen..

Na een half uur, wat voelde als drie uur, zijn we aan de beurt. En de eerste mogelijkheid om met twee fietsen en twee personen is woensdagochtend om 05.20 uur! Ja, die willen we! De trein zal ons afzetten in Apeldoorn. Dus dan hoeven we nog maar tien minuten naar huis te fietsen.

Richard heeft bij het hotel al aangegeven dat we een extra nachtje nodig zouden kunnen hebben, dat is geregeld. We kunnen een extra nacht blijven.

Dan lopen we de straat van het hotel uit en gaan zitten op een terrasje. Biertje hebben we wel verdiend. We blijven ook maar eten, we zijn er nou toch! Na het eten lopen we naar het Holocaust monument en Check Point Charlie. We kopen een koelkastmagneet van de Brandenburger Tor als aandenken. Unter der Linden neemt Richard nog een Currywürst.. Als het al donker wordt lopen we in een streep door richting ons hotel en maken een tussenstop bij dezelfde tent als waar we gegeten hebben voor nog een biertje..ohja en een ijsje.

Het was een topdag! En we zijn in BERLIJN!  922,67 km hebben we gefietst 💪🏽

Dat was het doel, we zijn heel trots op onszelf.🤩

Morgen gaan we op de fiets even naar de Fernsehturm. En even shoppen, want al onze kleding ruikt een beetje muf🤪

1. Michel:
    2 augustus 2022
    Gefeliciteerd! Dacht na een paar dagen dat jullie het niet zouden halen, maar petje af. Wel jammer dat jullie al weer zo snel uit Berlijn vertrekken, want een fantastische stad om een aantal dagen door te brengen. Maar aan de andere kant, de Fluit lonkt ook weer 😉. Goede reis terug en tot binnenkort!
  2. Richard&Monique:
    Opgeven is geen optie 💪🏽
    Inderdaad een prachtige stad, vandaag even een rondje fietsen en dan duiken we een terras op🤪
    Vrijdag zitten we vast weer in de Fluit! Tot gauw😀
  3. Ton Post:
    2 augustus 2022
    Geweldig, gefeliciteerd met jullie prestatie. Dit vergeet je nooit meer.
  4. Richard&Monique:
    Het was fantastisch!
  5. Melanie:
    2 augustus 2022
    Gefeliciteerd, dat hebben jullie fantastisch gedaan. Geniet van Berlijn en tot over 2 weken!!
  6. Richard&Monique:
    Thanx Meel😘
    Ik heb ook diep respect voor jullie in Noorwegen.
    Mooie reis en tot over 2 weken💪🏽
  7. Petra:
    2 augustus 2022
    Super zeg, wat een prestatie! Ik vond het ontzettend leuk om elke dag jullie ervaringen te lezen, maar goed, jullie zijn nog niet thuis ;-). Geniet van Berlijn en een goede terugreis gewenst.
  8. Richard&Monique:
    Thanx😘
    Het was fantastisch, soms zwaar maar ik had geen dag willen missen!
    Nog een dagje Berlijn en dan naar huus.
  9. Suus:
    2 augustus 2022
    Wat een prestatie. Ik ben echt mega trots op jullie. Wat een bikkels...
  10. Richard&Monique:
    Thanx😘
    Het was me een tocht, we hebben afgezien, maar ook heel erg genoten en het erg gezellig gehad ❤️
  11. Marco Rossenberg:
    Top..
    Geweldig dat jullie het gehaald hebben.
    Paar uurtjes op de hop on hop off bus!!
    mooi zitten en rondje Berlijn langs alle bezienswaardigheden.
    Goeie terugreis.
    PS volgend jaar Madrid😜😜🍻🍻🍻
  12. Richard&Monique:
    2 augustus 2022
    Fietsen zonder bepakking gaat lekker zo door de stad. Volgend jaar rondje IJsselmeer 😆
  13. Winfred:
    2 augustus 2022
    Gefeliciteerd hoor toppers.🥳🎂🍻👍 Mocht je nog een leuke tent zoeken: https://100biere.de/
    Doe ze de groetjes in Berlijn.
  14. Richard&Monique:
    Thanx😘
    We zijn er vandaag voorbij gefietst… Grüsse zurück!
  15. Winfred:
    2 augustus 2022
    Aan voorbij fietsen heb je natuurlijk niets, je moet er even gaan zitten en een biertje doen .
  16. Richard&Monique:
    2 augustus 2022
    Het is net werk. Overal vol gas voorbij.
  17. Mama/Atie:
    2 augustus 2022
    Gefeliciteerd hoor, top prestatie voor ongetrainde fietsers👍,
    Goeie terugreis en tot gauw 💋
  18. Richard&Monique:
    3 augustus 2022